Iedereen kan zingen

Een geoefende stem kan meerdere registers aanwenden, zoals de borststem, falsetstem en de kopstem. Zo kun je mooi vloeiend variëren tussen hoog en laag. Zoals Al Green doet:

Zelf heb ik een vrij lage stem waarvan ik altijd dacht dat die minder geschikt was voor popmuziek. Dat is deels waar, maar ik kan redelijk zuiver zingen binnen mijn kleine bereik. Ik ben er dan ook van overtuigd dat iedereen dat kan. Zoals ik al eens schreef, als je kunt horen wat vals is kun je ook horen wat zuiver is. Zuiver zingen is dan nog slechts een kwestie van een klein beetje techniek.

Dat je bereik essentieel is, daar ben ik achter gekomen doordat ik veel in een trio heb gespeeld met Diederik Nomden. We speelden iedere laatste zondag van de maand een hele middag poprepertoire in een grand café. We repeteerden veel want het valt niet mee om steeds een uur of vijf te vullen met fris repertoire. Gelukkig kan Diederik goed pianospelen, gitaarspelen en zingen. Daarmee kon hij veel tijd solo invullen.

Zijn favoriete nummer was Blackbird van de Beatles. Hij had dat al een paar keer alleen gespeeld en stelde nu voor dat driestemmig te doen. Hij zong al vaak tweestemmig met Martijn en stelde voor dat ik de onderstem zou zingen. Zo geschiedde en hoewel ik bij het optreden nauwelijks te horen was, was het een goede ervaring.

Stemmen worden grofweg als volgt ingedeeld: Bas, Tenor, Alt, Sopraan. De meeste vrouwen zijn een sopraan, de meeste mannen een bariton of tenor, maar je kunt ook net tussen twee stemmen in zitten. Zoek uit welke stem jij hebt met een piano of keyboard en dit schema.

Alten zijn lage vrouwenstemmen, maar Anthony Johnson is er ook een. Of zou hij misschien…? Andere beroemde alten zijn: Nina Simone, Aaliyah, Toni Braxton, Tracy Chapman, Alicia Keys, Annie Lennox en Kelly Rowland.

Als een liedje te hoog of te laag voor je is, kun je een boven- of onderstem zingen. Dat gaat net als met akkoorden meestal met tertsen. Meerstemmige koren zingen eigenlijk steeds akkoorden zoals je die ook kunt spelen op piano of gitaar.

Probeer maar eens Vader Jacob tweestemmig te zingen, met een instrument, of met iemand anders. De tweede stem zingt dezelfde melodie, maar begint op de toonhoogte van “Ja”, van “Jacob”. Een eventuele derde stem begint op de toonhoogte van “nog”.

Een register dat iedereen doorgaans makkelijk kan aanroepen is dat van de kopstem. Wie zijn kopstem erg goed gebruikte was Jeff Buckley. Hij kon er moeiteloos Arabische toonladders mee zingen waarbij hij zijn kopstem prachtig liet overgaan in zijn gewone stem. Één van zijn voorbeelden was Nusrat Fateh Ali Khan. De André Hazes van Pakistan.

Dat voor wat betreft je bereik, dan nu zangtechnieken:

Zang begint met houding, mond- buik- en ademhalingstechniek. Zangcoach Nikita Lumet schrijft daarover. Ook beschrijft ze een aantal andere technieken, aanrader!

Bekijk dit filmpje eens van Aretha Franklin:

Aretha begint met een neutrale stem. Op 26 seconden hoor je hoe ze moeiteloos tijdens het zingen van “you” overschakelt op haar falsetstem. Op 34 seconden zingt ze “play” met een cry, net als “you” op 1:55. Op 37 seconden zingt ze met een scream “fills my heart with pain”.

Elvis was ook beroemd om zijn cry, die hier te horen is op 14 seconden bij “morning” en op 40 seconden bij “helping”. Mogelijk nog beroemder was zijn vibrato die je vrijwel continu hoort. Een vibrato is het minimaal variëren in toonhoogte tussen twee tonen die heel dicht bij elkaar liggen, probeer maar eens. Een vibrato kun je snel of langzaam uitvoeren en wordt ook veel gebruikt op blaasinstrumenten, strijkinstrumenten en op de gitaar.

De bovenstaande technieken en die van Nikita Lumet kun je zelf oefenen. Zoek repertoire dat bij jouw stem past, zing mee, let op de gebruikte technieken en ontdek hoe snel je vooruit gaat. In een volgende post zal ik beschrijven hoe je aan karaokebegeleiding komt voor niets of weinig.

Tot slot timing. Timing beschouw ik als een talent. Elvis had het, Sinatra was de meester. Omdat er van Sinatra geen filmpjes van optredens op youtube te vinden zijn, post ik het beste van eigen bodem. Toon Hermans met een meesterlijk liedje.  Ook met prachtige tekstuitbeelding in de muziek van de “vier maten”. Niet in de laatste plaats bedoeld voor de bezoekers afkomstig van: http://bobdylaninnederland.blogspot.com/, welkom! Wie de ondertiteling volgt weet ook wat parlando is, nog een zangtechniek.

4 Reacties op “Iedereen kan zingen

  1. Ik ben 12 ik heb van mezelf vibrato. gewoon ploep het was er ineens.
    Ik zing bijna altijd en overal, misschien komt het daardoor?

  2. De link naar de zangtechnieken vanuit De Zang-Coach gewijzigd naar: http://www.nikitalumet.eu/zangles/zangtechnieken/

  3. Nikita zelf, dankje! Zelf kan ik overigens niet zingen, maar ik ben de uitzondering die de regel bevestigt en ik doe het toch om mijn gitaarspel te begeleiden. Sorry mensheid!

  4. Kopstem, borststem én falsetstem? Kopstem = falsetstem😉

Geef een reactie

