Met een gitaar aan de slag

Nu je een gitaar hebt wil je natuurlijk aan de slag. Eigenlijk moet een gitaar eerst gestemd worden voordat je gaat spelen. Maar als het goed is heeft de gitaarwinkel dat al gedaan en stemmen door een beginner levert meestal geen verbetering op. Stemmen bespreek ik in de volgende post. Gitaristen wordt altijd aanbevolen te beginnen met akkoorden. Dat zal ik ook doen, maar ik zal al snel wat toonladders met improvisatietips posten ter verhoging van het speelplezier.

In navolging van dit eerder besproken boek zal ik beginnen met 15 akkoorden voor beginners. Als je die beheerst zul je met behulp van een capo vrijwel alle popliedjes al kunnen spelen. Daarmee bedoel ik dat je de begeleiding zal kunnen spelen, dus begin maar vast met zingen. Je hebt wel wat theoretische kennis nodig om te weten hoe je de capo moet gebruiken, daar zal ik later verder over uitweiden.

Alles dat nu volgt geldt voor rechtshandigen, linkshandigen doen het tegenovergestelde. Leg je gitaar zo over je dijbeen dat hij in evenwicht is en je hem niet of nauwelijks met je handen of armen in balans hoeft te houden. Dat kan op de klassieke manier, op het linkerdijbeen, met voetsteun. Of op de andere dij, zoals veel pop- en jazzmuzikanten dat doen.

Zelf zit ik het liefst zo, niet alleen omdat ik flamenco speel, maar omdat de gitaar zo voor mij het meest in evenwicht is. Ik klem de gitaar min of meer tussen mijn dijbeen en mijn borst, laat mijn rechterbovenarm er losjes op rusten en heb zo mijn handen volledig vrij om te spelen. Binnen deze 3 houdingen worden veel varianten gehanteerd. Kijk welke voor jou het meest comfortabel is.

Wat je linkerhand betreft:

Probeer je vingers zo loodrecht mogelijk op de hals te plaatsen. Je vingers staan dus idealiter in een hoek van 90 graden op de hals en liggen er niet plat op.

Plaats je duim altijd precies tegenover je middelvinger en knijp je duim, met de hals ertussen, tegen je middelvinger aan.

Dat Jimi Hendrix zijn duim gebruikte om snaren te “fretten”, oftewel in te drukken, moet je vergeten. Techniek was zeker niet zijn sterkste punt. Je duim hoort nooit boven de hals uit te komen.

Wat je rechterhand betreft:

Je kunt;

– met je duim neer- en opwaarts spelen.

– een slagbeweging maken vanuit je pols waarbij je de snaren neerwaarts met één of meerdere vingers raakt en opwaarts met je duim.

– een plectrum gebruiken.

Als je daar niet uit kan kiezen adviseer ik te beginnen met alleen je duim. Dat geeft het mooiste geluid en je kunt er legendarisch mee worden.

Naar een plectrum gaat mijn voorkeur niet uit, maar het grote merendeel van de elektrische gitaristen gebruikt er wel één. Ik ga hier uitgebreid op de rechterhand technieken in. Om te beginnen adviseer ik alleen: Wees aardig voor de snaren, maak een soepele aaibeweging en probeer alle snaren even hard aan te slaan. “Aai” de snaren naar beneden en omhoog en probeer beide “aanslagen” hetzelfde te laten klinken.

Dan nu de akkoorden:

hier de handige PDF’s deel 1 en deel 2 (rechtermuisknop, opslaan als).

Rood kruis = niet aanslaan

1 = wijsinger

2 = middelvinger

3 = ringvinger

4 = pink
 

Gitaar akkoorden 1

9 Reacties op “Met een gitaar aan de slag

  1. Leuk deze gitaarlessen maar dat stukje over Hendrix en zijn duim had je achterwege mogen laten. ‘Techniek’ is een veel gebruikt woord in de gitaarwereld, maar wordt meestal verkeerd uitgelegd. Techniek heeft weinig te maken met hoe je een gitaar vasthoudt of met welke vingerzettingen je een akkoord ‘moet’ pakken. Bijna alle gitaristen die een karakteristieke sound hebben, zoals bijvoorbeeld Hendrix, ontwikkelen een eigen techniek waardoor hij of zij uniek klinkt. Je zou zelfs kunnen zeggen dat je je expressie en eigenheid tekort doet wanneer je een ‘techniek’ opgelegd krijgt.

  2. Je hebt gelijk Erik. Zeker voor de elektrische gitaar zijn er voor sommige gitaristen goede redenen om de de duim van je linkerhand wel te gebruiken om snaren mee af te dempen of zelfs te fretten. Desalniettemin raad ik beginners aan de duim losjes recht tegenover de middelvinger plat (dus niet met de top) tegen de hals te zetten. Dat is uiteraard slechts een advies. Het is me overigens niet helemaal duidelijk wat voor jou techniek dan wel betekent?

  3. ik speel nog maar pas gitaar en ik ben op gitaarles gegaan, dat zou ik ook maar doen als ik jullie was wand dat is veel makkelijker dan het van eeen boek of internet te leren. ( niet stom bedoeld voor deze site hoor je kan er veel informatie van halen alleen is het een beetje onhandig)

    xx sanne

  4. Ik ben nu deze akoorden met een akoestische aan het oefenen, het werkt wel via deze site alleen alles duurt wat langer als normaal.
    in drie weken (ongeveer) wil ik een elektrische halen en dan wil ik eigenlijk al wat kunnen spelen, mijn advies ga op gitaarlessen.

    Peace

  5. Ergens in het midden van de uitleg staan een hoop akkoorden op pianotoetsen ingekleurd met de benaming van het akkoord erbij. Maar er staat een fout tussen! Bij het B mineur akkoord staat gewoon B akkoord! In een B akkoord heb je een F#.!

  6. Dank voor je reactie Arne. Er staat hier inderdaad een fout: https://maakmuziekenmeer.wordpress.com/2009/12/17/piano-akkoorden-omdat-it-two-takes-to-tango/, ik weet niet of je die bedoelt, maar ik zal daar reageren.
    Daan

  7. is er een C

  8. ik bedoel een EM

  9. Hoofdletter M wordt wel gebruikt voor Emaj7, ook wel ∆. Kun je hier vinden: http://chordfind.com/

Geef een reactie

