Muziek maken met je computer

Muziekprogramma’s zijn vaak erg ingewikkeld en hebben een lange leercurve. Kun je nagaan wat er zich allemaal in je hoofd afspeelt bij het spelen van een instrument.

Het aantal mogelijkheden van goede muziekprogramma’s is nagenoeg eindeloos. Ze zijn in de afgelopen decennia zo ontwikkeld dat je er exact het Concertgebouworkest mee kunt nabootsen, compleet met de akoestiek van het concertgebouw. Die akoestiek staat wereldwijd erg hoog aangeschreven. Voor het ontwikkelen van zo’n geavanceerde plug-in worden studies op locatie gedaan:

Met die oneindige mogelijkheden moet je goed om kunnen gaan wil je er met succes gebruik van maken. De grootste componisten in de klassiek muziek legden zichzelf de meest strikte regels op. Het onderscheid tussen deze componisten zit hem dan ook voornamelijk in de regels die ze zichzelf opleggen of oplegden.

Een goed voorbeeld daarvan is Arnold Schönberg met zijn twaalftoonsmuziek. Datzelfde geldt voor componisten van popmuziek, zij werken vrijwel allemaal volgens de regels van Bach. Zij conformeren zich zelfs nog meer dan klassieken, door beperking in het gebruik van instrumenten en ritme.

Geluidskaart:

In het vorige topic beschreef ik dat midi eigenlijk een vorm van notatie is die met een synthesizer omgezet kan worden in geluid. De tegenhanger van midi is audio. Laten we het erop houden dat audio geluid is.

De meeste zware muziekprogramma’s zijn geschikt voor zowel midi als audio. Belangrijk is dat je geluidskaart een audio-ingang heeft als je er een jack-plug in wilt stoppen en midi I/O als je met een masterkeyboard en synthesizer wilt werken.

Kijk voor goede productvergelijkingen van computers en randapparatuur nooit op sites als consumentengids.nl en vergelijk.nl. Zij worden niet gehinderd door enige kennis. Kijk op tweakers en praat met experts, bijvoorbeeld in muziekwinkels. Laat je niet bij het eerste gesprek een geluidskaart in je maag splitsen. Neem bedenktijd.

Voor je begint:

Voordat je een muziekprogramma ook maar probeert moet je je afvragen wat je ermee wilt doen. Lite versies zijn slechts teasers. Je moet erg veel leren en dan blijken ze tekort te schieten ten opzichte van de volledige programma’s. Liever zie ik een demonstratie. Illegale versies hebben vaak bugs. Ik vermoed dat die versies ook door de fabrikanten in omloop worden gebracht;

–  Wil je je pianopartijen ook laten klinken als blazers, strijkers en drums? kies voor Logic of Cubase een masterkeyboard en een externe hardware synthesizer. Logic en Cubase zijn mooie complete programma’s voor zowel midi als audio. Beide programma’s zijn ook zeer geschikt voor mixen en post-productie.

– heb je alleen een digitale multisporen mixer nodig voor huis -tuin en keukengebruik, of zoek je speelgoed voor kinderen? probeer Magix Music Maker .

– is er geen instrument dat je goed beheerst? begin eens met de Rubberduck en stap daarna eventueel over op Reason. Daarvoor is geen randapparatuur nodig. Je kunt eventueel een masterkeyboard aansluiten (de mijne was nog geen €100). Live inspelen met een masterkeyboard en een software synthesizer levert overigens vaak latencies/vertragingen op, afhankelijk van de snelheid van je computer en het aantal synths dat je gebruikt.

– wil je dance produceren, of elektronische muziek? probeer eerst de Rubberduck, kies daarna eventueel voor Reason en combineer dat daarna met een masterkeyboard en daarna met Cubase of Logic en een hardware synthesizer.

– wil je audio engineer worden? kies voor Nuendo of liever Protools, dat in veel professionele studio’s gebruikt wordt.

Sampling

Sampling is het knippen van een deel(tje) uit een muziekstuk, meestal om het op een andere manier te hergebruiken. Sampling is begonnen met hardware. In een sampler neem je muziek op die je kunt hergebruiken met het keyboard van een sampler. Een synthesizer bestaat uit een verzameling van samples. Muziekprogramma’s met software synths kunnen evenmin bestaan zonder samples. Met alle muziekprogramma’s kun je je eigen samples inladen en editten.

Sampling is een aparte discipline in de (digitale) muziek. Ik verwacht dat sampling over honderd jaar deel zal uitmaken van klassieke muziek. Met onder anderen 2manyDJ’s als grote inspirators. Dit, of iets vergelijkbaars, was volgens mij namelijk nog nooit eerder gedaan. Goeie tweede lijkt Girl Talk. Meer over hem en sampling in RIP A Remix Manifesto, een film die je tegen het door jou gewenste bedrag kunt downloaden.

Muziekprogramma’s:

Magix Music Maker

Voor beginners en kinderen kan ik Magix Music Maker aanbevelen. Het is erg toegankelijk in gebruik, kost ongeveer honderd euro, heeft leuke opname- en editmogelijkheden en heeft ook samplers. Je kunt er goed demo’s mee maken als je een instrument beheerst en dat met een geluidskaart kunt routen naar je computer. De naam doet het al vermoeden; Magix Music Maker is voor hobbyisten.

Rubberduck

De Rubberduck is een software synthesizer, waarmee de legendarische Roland TB-303 synthesizer wordt nagebootst. Het is mijn favoriete geluid van mijn Roland synthesizer. Met de Rubberduck heb ik nooit gewerkt. Het programma is beperkt, maar dat kun je als een voordeel beschouwen, zoals ik met mijn inleiding heb proberen duidelijk te maken. Het allermooiste van de Rubberduck is dat je het programma HIER GRATIS kunt downloaden.

Professionele programma’s (kosten al snel €500, als je ze koopt):

Reason

Met Reason heb ik jaren gespeeld.  Zie hier een introductie van de laatst toegevoegde synth door Reason:

Reason is een fantastisch en toegankelijk programma. Het heeft een mixer, meerdere software synths, een sequencer, een sampler met talloze samples en een drumcomputer met talloze drumkits. Je kunt alle apparaten toevoegen zoveel je wilt, of verwijderen. Je kunt er je eigen samples in laden. Je kunt de besturing van ieder knopje in een tijdslijn uittekenen door er met de rechtermuisknop op te klikken, of je kunt de besturing live opnemen.

Door reason heb ik goed inzicht gekregen in hoe midi en veel apparatuur werkt. Inzicht in welke effecten welke geluiden kunnen maken. Als je het programma voor het eerst geopend hebt, druk dan eens op de tab toets, je ziet dan de achterkant en de bedrading, die je naar hartenlust kunt lostrekken en opnieuw routen. Je kunt in je mixer 4 effecten hangen die je in ieder spoor naar believen kunt inmixen.

De mogelijkheden zijn nagenoeg eindeloos. Dat deed mij geen goed. Hoewel ik het programma goed ken ben ik er met mijn creativiteit in verstrikt geraakt. In drie jaar is het me gelukt één instrumentaal nummer te maken waar ik redelijk tevreden mee ben. Dat heb ik in een dag en een nacht gemaakt. Dit is de ongemasterde versie:

Cubase

Reason kun je doorlinken naar Cubase en zo kun je iedere partij uit reason linken aan het door jou gewenste geluid uit je synthesizer. Helaas ben ik daar nog niet aan toe gekomen. Dat vergt weer wat studie. Cubase gebruik ik om midi mee in te spelen met mijn masterkeyboard Die notatie kun je desgewenst aanpassen/editten, dat ziet er bijvoorbeeld zo uit.

Cubase stuurt het geluid vanuit de computer naar mijn synthesizer die via mijn mengpaneeltje op mijn boxen is aangesloten. Cubase gebruik ik ook voor het mixen en nabewerken van audio. De interface ziet er dan ongeveer zo uit. 

Het derde spoor is een typisch drumspoor. De golven worden steeds afgebroken. Met de golven onderscheid de weergave van de audio zich van de midi. Bij midi zie je ook golven, maar die worden per parameter zoals volume, pitchbend, expressie, balance, breath, sustain in een apart schermpje weergegeven.

Protools en Nuendo

Cubase is een programma dat vrijwel alle mogelijkheden benut die computers en muziek bieden, maar de producent heeft nog een programma ontwikkeld en dat heet Nuendo. Dat is om de concurrentie met Protools aan te gaan.

Met Logic en Cubase kun je ook live opnemen, maar Protools en Nuendo schijnen bij uitstek geschikt te zijn om op veel sporen tegelijkertijd op te nemen en live te mixen. Bij concerten zie je ook vaak dat Protools gebruikt wordt door de geluidstechnicus. Protools werkt overigens niet zonder geluidskaart van M-audio. Let erop dat de Protools versie die je bij zo’n geluidskaart krijgt een light versie is, dat wil je niet. M-powered is een volledige versie.

Logic

Met Logic heb ik nog nooit gewerkt, maar het is erg populair bij onder meer danceproducers. Logic is van Apple en ik heb een uitgebreide demonstratie gehad in de Apple store. Logic lijkt exact op Cubase. Je kunt het ook integreren met Reason en heeft verder dezelfde audio en midi mogelijkheden. Er worden door de Apple stores gratis cursussen gegeven. Ik heb zelf net een macbook gekocht en overweeg serieus om Logic Studio aan te schaffen.

Cakewalk en Ableton

Cakewalk en Ableton zijn populaire programma’s, maar ik ken ze niet. Gelukkig is er internet😛

Een Reactie op “Muziek maken met je computer

  1. De makers van Cubase hebben ook Sequel uitgebracht. Een programma met minder mogelijkheden dan Cubase, Reason of Ableton Live, zonder daarbij de basis functionaliteit overboord te gooien. Dit werkt handig als je een begin wilt maken. Zelf werk ik er graag mee, omdat creativiteit snel wegzakt als je enorm veel mogelijkheden krijgt voorgeschoteld.

Geef een reactie

