Waarom akkoorden klinken zoals ze klinken

  1. Haal diep adem
  2. Zing luid en duidelijk “ie”, misschien hoor je al een hoog geluid in je keel
  3. laat de “ie” heel langzaam afbuigen naar “u”, het geluid in je keel wordt lager
  4. laat de “u” wederom langzaam afbuigen naar “oe”, het geluid in je keel wordt nog lager

De geluiden in je keel zijn boventonen. Wat nu volgt is wat theoretisch. Niet noodzakelijk maar wel handig om wat meer van muziek te begrijpen. Je dacht misschien altijd dat je 1 toon voortbracht en hoorde bij het praten, maar dat blijken er dus minstens 2.

In een grondtoon zitten vrijwel altijd meerdere boventonen. Dit werd ontdekt door niemand minder dan Pythagoras. Het heeft zo’n 1000 jaar geduurd, namelijk tot en met J.S. Bach, voordat in de muziek van deze fantastische ontdekking optimaal gebruik werd gemaakt.

Bach heeft dat niet allemaal zelf ontdekt, de studie heeft zo’n 1000 jaar geduurd en daar kon hij de vruchten van plukken. Als je een grondtoon zo harmonieus mogelijk wilt combineren met een andere toon, ligt het gewoon voor de hand als andere toon er 1 te kiezen uit de boventonenreeks van de grondtoon.

Pythagoras had dat in feite al ontdekt bij het bespelen van de knieviool, wat hij goed scheen te kunnen. Hij ontdekte dat, door een gespannen snaar op verschillende punten af te klemmen, “mooie” getalsverhoudingen iets harmonisch opleveren. Wanneer je een snaar aanstrijkt en daarna de snaar halveert hoor je twee tonen die heel goed samen klinken. Wij zeggen nu dat deze tonen een octaaf verschillen[1]. De lengteverhouding 2:3 geeft een kwint[2], 3:4 geeft een kwart[3].

[1] Een octaaf gaat bijvoorbeeld van C naar C

[2] Een kwint gaat bijvoorbeeld van C naar G

[3] Een kwart gaat bijvoorbeeld van C naar F

Probeer deze noten eens tegelijk te spelen op gitaar of piano en hoor zelf hoe harmonieus deze combinaties klinken.

Zo kun je alle afstanden tussen twee noten benoemen met intervallen

Op boventonen kun je veel dieper ingaan, er worden nog altijd hele studies van gemaakt. Ik doe dat niet. De westerse muziek heeft zich zo geëvolueerd dat akkoorden worden geformeerd door een opstapeling van tertsen. 2 noten zijn een interval, 3 of meer noten zijn een akkoord.

Een opstapeling van 3 noten (2 tertsen) is een drieklank, van 4 een vierklank. Vierklanken klinken al jazzy, terwijl jazzmuzikanten meestal vijfklanken spelen. Zo kun je zeker met een piano nog wel even doorgaan.

De terts (ten opzichte van de grondtoon) is de belangrijkste noot van een akkoord. Deze bepaalt of een akkoord opgewekt (majeur) of triest (mineur) klinkt. Speel maar eens de intervallen C-E en daarna C-Eb.

Of speel de akkoorden A-C#-E en A-C-E, oftewel A en Amin uit het akkoordenschema onderaan deze pagina. Amin staat natuurlijk voor A mineur en wordt ook wel  aangeduid met A_.

Een Reactie op “Waarom akkoorden klinken zoals ze klinken

  1. Leerzaam en duidelijk! Thanks

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s