Contrapunt of een melodie bedenken

Trappen zijn de essentie van de westerse muziek, zo schreef ik eerder. Nauw daarmee in verband staat het contrapunt, counterpoint in het Engels. Het contrapunt in muziek is de relatie tussen de melodielijn en de baslijn.

Hier zijn in de westerse muziek allerlei regels voor. Nu ben je natuurlijk vrij om daarvan af te wijken, maar dat gebeurt eigenlijk uitsluitend in hedendaags klassiek, jazz, wereldmuziek en harde hardrock, zoals death metal. Vrijwel alle popmuziek, soul en R&B blijft doorgaans keurig binnen de lijntjes. Bands als Radiohead en Nirvana uitgezonderd.

Als je de engelse wikipedia pagina leest kom je allerlei regels tegen die al sinds Bach in gebruik zijn. Deze regels zullen hoogstwaarschijnlijk nooit veranderen. Dit is de syntax (voor computerprogrammeurs) van onze taal. Dit begrijpen we. Dit willen we horen. Het is een vicieuze cirkel die het grote publiek niet wil, niet hoeft en niet gaat doorbreken.

Als je veel naar muziek geluisterd hebt zul je bij het bedenken van een melodie automatisch aan de meeste regels voldoen. Een melodie is geen willekeurige aaneenschakeling van noten. Doorgaans is het een toonladder die steeds naar een nieuwe noot loopt. Als je een keer een rare sprong maakt, vang je die meestal op met een kleine of grote secunde. Ik heb me enigszins in jazz verdiept en probeer bij het improviseren als volgt te werk te gaan.

–         speel van tevoren de melodie, de toonladders en de gebroken akkoorden van het stuk

–         de melodie breidt je uit en verlaat je wanneer jouw solo begint

–         de toonladders zijn je houvast, heen en weer lopen over de toonladders is de basis

–         zodra je de belangrijke melodienoten (dus niet de grondtoon en de kwint) van je akkoorden ziet liggen pak je die mee. Dit zijn de noten die je melodie bepalen dus accentueer ze

–         begin in een laag register en ga steeds een positie omhoog. Bouw op naar de hoogste noot. Neem een run die het net niet haalt, nog een keer en kom net iets verder. Begin dan op het laagste punt (alles uit de kast) en loop naar de hoogste noot

–         timing is essentieel en ook het moeilijkste van improviseren. Je kunt een paar belangrijke punten instuderen. Bijvoorbeeld je loopje naar die belangrijke noot

–         Zodra die noot bereikt is bouw je weer af totdat je in het originele thema vervalt.

Een Reactie op “Contrapunt of een melodie bedenken

  1. Pingback: Gelezen deze week (3) | Harald Heukers, singer-songwriter

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s